Translate

Σάββατο, 27 Φεβρουαρίου 2016

cantus firmus: ΠΡΟΣΩΠΑ - ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ






                                                          





Αναδημοσίευση από:
cantus firmus: ΠΡΟΣΩΠΑ - ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ: Το cantus firmus φιλοξενεί την ποιήτρια-θεατρολόγο Ασημίνα Ξηρογιάννη , η οποία είναι πολυτάλαντη και ακούραστη. Αυτήν την εποχή  εμ...

 Συνέντευξη στην Νότα Χρυσίνα


Mεσα στο 2015 κυκλοφόρησαν 3 βιβλία σας!
Nαι, είναι αλήθεια!Το ένα από αυτά, ωστόσο, δεν το έγραψα μόνη μου,αλλά το εμπνεύστηκα η ίδια. Ξεκίνησε σαν "πρότζεκτ" από το varelaki και τελικά κατέληξε να γίνει ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο από τις εκδόσεις vakxikon. Πρόκειται για τους ''ΜΟΝΟΛΟΓΟΥΣ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΝ''. Ζήτησα από 10 άντρες και 10 γυναίκες συγγραφείς να μου γράψουν ένα κείμενο αναφορικά με την τέχνη τους. Γιατί γράφουν,πώς ξεκίνησαν με τη γραφή, ποιές είναι οι αφετηρίες τους, ποιές οι επιρροές τους. Είκοσι μονόλογοι, άλλοι ρεαλιστικοί, άλλοι σουρεαλιστικοί, πάντως όλοι εξίσου ενδιαφέροντες, που μας βάζουν στο εργαστήρι του συγγραφέα.Αξίζει να διαβάσει κανείς αυτό το βιβλίο, μια και δεν υπάρχει κάτι τέτοιο στην ελληνική, τουλάχιστον ,βιβλιογραφία. Πιο συγκεκριμένα, ανθολόγησα τους παρακάτω ποιητές και πεζογράφους : κείμενα: :Έρικα ΑθανασίουΤζούλια ΓκανάσουΝατάσα Ζαχαροπούλου,Σοφία ΚολοτούρουΑσημίνα ΞηρογιάννηΔανάη ΠαπουτσήΈλενα ΠολυγένηΜαρία ΣούμπερτΕλένη Τζατζιμάκη,Ελένη ΦουρνάρουΓιώργος ΓώτηςΓιώργος ΔουατζήςΝίκος ΕρηνάκηςΓιώργος ΚατσέληςΓιώργος Λίλλης,Διονύσης ΜαρίνοςΓιώργος ΜπλάναςΚωνσταντίνος ΜπούραςΤόλης ΝικηφόρουΓιάννης Παπαγιάννης 




- Ναι ,είναι τα παρασκήνια της γραφής! Έχετε γράψει και ένα πολύ κατατοπιστικό εισαγωγικό σημείωμα!
Μιλήστε μας και για τα άλλα δύο βιβλία σας.
To ένα φέρει τον τίτλο ''23 μέρες '',από τις εκδόσεις Γαβριηλίδης και το άλλο το θεατρικό σπονδυλωτό μονόπρακτο ''Οντισιόν'' από τις εκδόσεις Vakxikon.



-Τι πραγματεύεται το '' 23 μέρες'';
Να σημειώσουμε ότι είναι ένα βιβλίο πεζό στη βάση του ,αλλά με κάποια ποιητικά μέρη,ένα μεικτό είδος δηλαδή. Πρόκειται στην ουσία για ένα βιβλίο ποιητικής.Με αφορμή την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου, διερευνώ πώς μπορεί να γραφεί ένα ποίημα. Πώς από τον έρωτα περνάμε στην ποίηση. H ηρωίδα, η Σοφί, βρίσκεται σε μεγάλη αναμονή. Κλεισμένη μέσα σε ένα δωμάτιο για είκοσι τρεις μέρες περιμένει να γυρίσει ο εραστής της. Θα την επιλέξει άραγε; Η αναμονή δεν της γεννά μόνο συναισθήματα,αλλά και λέξεις. Μερικές από αυτές τις λέξεις μπορεί να συνδυαστούν με τέτοιο τρόπο και να γίνουν αντικείμενο επεξεργασίας, ώστε να καταλήξουν να γίνουν ποιήματα.'Αλλες όμως, μπορεί να αποτελέσουν κομμάτια απλών ασκήσεων επί χάρτου, ή ένα γρατζούνισμα και μόνο πάνω στο σημειωματάριο. Mε ενδιαφέρει να δείξω πώς ένα αρχικό ερέθισμα, από ένα πρώτο υλικό ανοίγεται ο δρόμος για την λογοτεχνία.

-Θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας ένα μικρό απόσπασμα, ό,τι πιο πολύ αγαπάτε: 
Το βιβλίο διαβάζεται ως σύνολο. 23 κομμάτια που συμπληρώνουν ένα παζλ. Είναι πεζό στη βάση του, με κάποια ποιητικά μέρη. Θα παραθέσω ενδεικτικά το ''Ποίημα Κολάζ'',το οποίο όμως χρωματίζεται διαφορετικά μέσα στα συμφραζόμενά του.
  
ΠΟΙΗΜΑ ΚΟΛΑΖ

Aν η Ποίηση είχε χρώμα
Οι φιγούρες του Σαγκάλ(που πετάνε)
''Ο καθρέφτης'' του Φοίβου Δεληβοριά
Βότανο Λουίζα(για το αδυνάτισμα)
23 μέρες μόνο(;)
Iδανικοί Αυτόχειρες
Λευτέρης Βογιατζής:Θέατρο σαν ποίηση
Το κολάζ μου''Η Ιστορία της Γυναίκας μέσα στους αιώνες"
Οι ώρες(κινηματογραφική ταινία)
Σύλβια Πλαθ και Μάτση for ever
Aμοργόςτου Γκάτσου
Διακοπές στην Πραγματικότητα του Χάρη Βλαβιανού
Παραμύθια για παιδιά και μεγάλους
Το ποδήλατό μου
Χοσέ(όνομα που μου αρέσει)
Μέριλυν(η γνωστή)
'Ολα τα "αν" και τα''γιατί"
Τα ηδονικά του Καβάφη
''Περιέχουμε τα πρόσωπα που αγαπήσαμε''
(Μάνος Χατζιδάκις)
Το φιλί του Μουνκ"


- H Σοφί, η ηρωίδα  του "23 ημέρες" είναι ''διακειμενική''...
Ναι,είναι! Γιατί όταν γράφει τα ημερολόγιά της τής έρχονται στο μυαλό συγγραφείς άλλοι που έχει διαβάσει, που είχαν κι αυτοί την εμπειρία ενός ερωτικού τριγώνου,που μπήκαν κι αυτοί σε διλήμματα, που η τέχνη τους εμπνεύστηκε από τους έρωτές τους, που φλέρταραν με την αυτοκτονία ή αυτοκτόνησαν εν τέλει. 'Οταν το υποκείμενο της γραφής βιώνει πράγματα συνειδητά ή ασυνείδητα αυτά θα περάσουν και στην τέχνη του.Το θέμα είναι πώς δημιουργικά φιλτράρεις κάθε φορά τις εμπειρίες σου και μετατρέπεις το ατομικό βίωμα σε καθολικό.



- Kαι μένει η "Οντισιόν"...Ειναι το πρώτο θεατρικό που εκδίδετε ,σωστά; 
Aκριβώς! Ελπίζω όχι και το τελευταίο. Το βιβλίο κυκλοφορεί από τον Ιούλιο (και σε e-book), όμως ακόμα δεν έχει παρουσιαστεί. Η παρουσίασή του έχει προγραμματιστεί για τις 27 του Νοέμβρη, στο Πόλις Art Cafe, παρέα με εκλεκτούς ομιλητές. Είστε όλοι καλεσμένοι ,επειδή σίγουρα κάποιες φορές στη ζωή σας νιώσατε σαν να περνάτε Οντισιόν.Ελπίζω να ευνοήσουν οι συνθήκες και το έργο να βρει το δρόμο της σκηνής αφού αυτός είναι ο προορισμός των θεατρικών έργων.

- Τί πραγματεύεται η Oντισιόν; 
Είναι ένα έργο που αναφέρεται στο θέατρο. Θίγει τα "κακώς κείμενα" του θεάτρου. Οι ηθοποιοί,η φιλοδοξία, η οντισιόν, τα σεμινάρια, οι σκηνοθέτες, το κοινό, η έλλειψη αυθεντικής κατάθεσης αποτελούν κάποια θεματικά μοτίβα που συναντά κανείς διαβάζοντάς το. Με χιούμορ, παιγνιώδη διάθεση, αλλά και άμεσο λόγο προκαλεί συνειδήσεις.

- Είστε θεατρολόγος και εργάζεστε στην εκπαίδευση... 
Nαι, εδώ και 13 χρόνια...στην Πρωτοβάθμια. Εχω κάνει κανονικά και σπουδές υποκριτικής. Ακόμα έχω εργαστεί ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού, και έχω κάνει διδασκαλίες σε ανεξάρτητες ομάδες παιδιών και εφήβων. Είναι δημιουργικό, ενδιαφέρον, με κρατά ζωντανή, παράλληλα τα παιδιά μού διδάσκουν πολλά πράγματα κάθε φορά. 'Εχουν τον τρόπο τους αυτά. Αυτοσχεδιάζουμε,παίζουμε, ανεβάζουμε παραστάσεις και άλλα τέτοια ωραία και ενδιαφέροντα.

- Κάπου μέσα στην Οντισιόν, ένας ήρωάς σας αναφωνεί αγανακτισμένος:'' Θέατρο τέλος''.
Στ 'αλήθεια, θα σταματούσατε ποτέ να ασχολείστε με το θέατρο; 
Oχι, βέβαια. Το έργο είναι κωμωδία και η υπερβολή χρησιμοποιείται στην κωμωδία ως μέσο εκφοράς του λόγου.Το θέατρο είναι μέσα στη ζωή μου., είναι τρόπος έκφρασης και επικοινωνίας, είναι αφετηρία έμπνευσης. Και, φυσικά, δεν έχω τίποτα με τους μοντέρνους ή μεταμοντέρνους σκηνοθέτες, τους οποίους τόσο καυτηριάζω. Αντίθετα, εκτιμώ πολλούς από αυτούς. Απλά κάνω λίγο το δικηγόρο του διαβόλου εδώ.

-Γράφετε κάτι τώρα;
Συλλέγω πάντα ερεθίσματα. Ωστόσο, παλεύω ακόμα ένα έργο...τη Μυστική Ζωή της Μάγιας Μ. Το είχα ολοκληρώσει σχεδόν...όμως το άλλαξα, και πάλι μετά.. και γενικά έχει αποτελέσει πεδίο πειραματισμού για μένα. Ισως είναι η μοίρα του να μείνει ανολοκλήρωτο. 'Ισως αυτή να είναι η ομορφιά του...


Η Ασημίνα Ξηρογιάννη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Αγαπημένος τόπος της η Αίγινα όπου και έγραψε τα πρώτα της ποιήματα. Σπούδασε κλασσική φιλολογία και θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και υποκριτική στο "Θέατρο - Εργαστήριο". Εδώ και αρκετά χρόνια διδάσκει το μάθημα της θεατρικής αγωγής και εργάζεται ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού. Παράλληλα παραδίδει μαθήματα γλώσσας και λογοτεχνίας καθώς και θεωρίας και ιστορίας του θεάτρου. Είναι ενεργό μέλος του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων. Έχει παρακολουθήσει διάφορα θεατρικά σεμινάρια, όπως με τον Δ. Καταλειφό και την Α. Μακράκη (υποκριτική), τον D. Glass και τη Lilo Baouer (θεατρικό παιχνίδι), τον Θωμά Μοσχόπουλο (σκηνοθεσία). Έχει σκηνοθετήσει και "ανεβάσει" με τους μαθητές της αρκετά έργα, κάποια από τα οποία έχει διασκευάσει (π.χ., ("Ειρήνη" και "Πλούτο" του Αριστοφάνη) και κάποια άλλα τα οποία έχει γράψει η ίδια (π.χ. "Η εξαφάνιση του Αϊ-Βασίλη" και "Ο χιονάνθρωπος που έγινε βοηθός Αϊ-Βασίλη". Έχει διακριθεί σε δύο ποιητικούς διαγωνισμούς. Η νουβέλα της "Το σώμα του έγινε σκιά" (Ανατολικός, 2010) έχει λάβει έπαινο από την Πανελλήνια Ένωση Λογοτεχνών. Το 2009 δημιούργησε το ιστολόγιο varelaki σελίδες Τέχνης και Πολιτισμού



Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ

(2015) 23 μέρες, Γαβριηλίδης
(2015) Οντισιόν, Vakxikon.gr
(2013) Εποχή μου είναι η ποίηση, Γαβριηλίδης
(2011) Πληγές, Γαβριηλίδης
(2010) Το σώμα του έγινε σκιά, Ανατολικός
(2009) Η προφητεία του ανέμου, Δωδώνη

Συμμετοχή σε συλλογικά έργα

(2015) Μονόλογοι συγγραφέων, Vakxikon.gr [ανθολόγηση, κείμενα]
(2012) Ανθολογία ποίησης και γραπτού λόγου, Παππά, Βασιλική Β.

(2012) Ποιητές στη σκιά, Γαβριηλίδης

Δευτέρα, 22 Φεβρουαρίου 2016

ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ ΣΤΟ ΠΟΤΑΜΙ /// της ΑΣΗΜΙΝΑΣ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ



image



Aναδημοσίευση από http://grammophono.tumblr.com/post/139653261227/bang-bang-%CE%B1%CF%83%CE%B7%CE%BC%CE%AF%CE%BD%CE%B1-%CE%BE%CE%B7%CF%81%CE%BF%CE%B3%CE%B9%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B7


Το τραγούδι σου μέσα στο γκρίζο .Κοίταζα τον ποταμό που καθρέφτιζε την νύχτα και απορροφούσε όλους τους κραδασμούς της.


Μου έλεγαν ότι έμεινα μόνη,μου έλεγαν διάφορα.Αλλά εγώ δεν τους πίστευα.Ούτε και τώρα δηλαδή.Υπάρχουν τόσες φωτογραφίες που αποδεικνύουν ότι ζήσαμε μαζί,υπάρχει το ημερολόγιο που είναι γεμάτο καταγραφές.Ωρες ,μέρες στιγμές ολάκερες γεμάτες από σένα.
“Θύμάσαι τότε που συνηθίζαμε να παίζουμε;”
Όχι,δεν ήμασταν πολύ μικροί!Παίζαμε κι όταν μεγαλώσαμε ,πάντα παίζαμε.Γιατί την θεωρούσαμε παιχνίδι τη ζωή.

Το τραγούδι σου μέσα στο γκρίζο.Όταν δεν μπορώ τους τέσσερις τοίχους πάω στο ποτάμι.Ξέρεις,το ποτάμι μας.‘Ελα .'Ελα κι εσύ.
Σε καλεί αυτή που αναπάντεχα σε έχασε.'Ετσι λένε τουλάχιστον.Λένε ότι σε έχασα,ότι έμεινα χηρ….'Ακου να δεις.Κι όμως ,μπορεί να είναι αλήθεια γιατί μερικές φορές κλαίω.’Ανεξήγητα.Ασυναίσθητα γίνομαι εγώ το ποτάμι.'Εγώ είμαι το ποτάμι που καθρεφτίζω έναν έναν τους κραδασμούς της απώλειας.Και μου ταιριάζει η νύχτα περισσότερο άπ’ τη μέρα απ’ τότε που …. Και αν θέλεις να ξέρεις το σπίτι μας έχει ακόμα τη μυρωδιά σου.Και γι αυτό δεν αντέχω.Είναι αφόρητη αυτή η μυρωδιά της απουσίας,γλυκέ μου άντρα.Τον έκανες τον φόνο.Τώρα ταξίδεψε ήσυχος και μή σε νοιάζει.Τα κατάφερες μια χαρά.Πυροβόλησες την καρδιά μου.Πυροβόλησες τη ζωή μου.Με τόση ευκολία.Σίγουρα δεν θα το ήθελες.'Ηταν η κακιά στιγμή,ή το κακό το πεπρωμένο.Αλλά εγώ γιατί έχω τόσο θυμό,γιατί θέλω να μιλάω πάντα σε ενεστώτα και να λέω “ σ’ αγαπώ”,αντί “ σ’ αγάπησα”.
 Το τραγούδι σου μέσα στο γκρίζο.Γιατί δεν υπάρχει παραμύθι που να απαλύνει τέτοια θλίψη.Ούτε και τραγούδι ασυνήθιστα παρηγορητικό που να αποδομεί την απώλεια και να την μετατρέπει σε χαρά.Το πένθος του θανάτου ή το πένθος του έρωτα  είναι πιο μεγάλο;Mε συμφέρει να λέω του έρωτα ,γιατί αν πω του θανάτου ποτέ δεν θα σε ξεπεράσω.Ποτέ.Θα θάψω τη ζωή μου κάτω από τις αναμνήσεις ενός Μαζί.
  Εν τη απουσία σου θα γυρίζω νοερά πάντα σε σένα.Αν πω την “ απώλεια” λέξη μου,θα ναι σαν να καταριέμαι την ζωή μου.
Δεν υπάρχει απώλεια.Καμία απώλεια.Κατεβαίνω εκεί στον ποταμό για να σε συναντήσω.Τον βλέπω σαν μικρό θεό,παντογνώστη και παντοδύναμο που μέσω μιας φυσικής ενόρασης έχει την ικανότητα να διαβάζει τις επιθυμίες της ψυχής μου.Τον βλέπω σαν ευεργέτη που πάντα τα νερά του θα σε επιστρέφουν σε μένα.Γιατί μου λείπεις,γαμώ τη μίζερή μου θλίψη και σε αφουγκράζομαι μια χαρά εκεί κάτω στην ποταμίσια σιωπή μου.(Και είμαι θυμωμένη,οργισμένη είμαι ,που δεν είπες ούτε “αντίο” ).Κι είναι τέτοιο το νυχτερινό  τοπίο που με ευνοεί να σε κάνω ποίημα.'Ανετα.Ακούς;'Aνετα  σε κάνω ποίημα.Και σε φυλακίζω,σε εγκλωβίζω για πάντα ,ώστε να μην μπορείς να φύγεις από κοντά μου,να το σκάσεις.Σε κάνω λέξεις,σε χύνω στο χαρτί,σε σημειώνω στο μπλοκάκι μου ,σε τυλίγω με στοργή .Ακόμα και στην τσέπη μου σε βάζω.Έτσι να μάθεις να μην παίζεις παιχνίδια ,μωρό μου.’
Εγώ να σε φυλάω ,εσύ να με πυροβολάς
.Εγώ να θέλω έρωτα και συ…Δεν είμαι τρελή.Δεν είμαι τρελή.Εσυ έχεις ξεφύγει τελείως.Συμμαζέψου.Ακούς εκεί!Να με πυροβολάς και να πετυχαίνεις το στόχο με ευκολία.Η ακόμα.χειρότερα…να με κάνεις εμένα στόχο.Ναι,είμαι στο στόχαστρο.'Ελα!Σε παρακαλώ,γιατί έτσι νιώθω.Είμαι στο στόχαστρο μιας μακράς , βασανιστικής -και ενδεχομένως θανατηφόρας-νοσταλγίας.

Ο ΣΙΣΥΦΟΣ 10 (ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ)






(Source: http://bit.ly/21jO3DX.)



ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ


ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ – ΕΚΔΟΤΗ ΒΑΣΙΛΗ Π. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ



Αλέξης Ζήρας, Μακεδονικές και άλλες παραμυθίες Τα ένδον οδοιπορικά του Βασίλη Καραγιάννη
Βασίλης Βασιλικός, Ο Βασίλης Π Καραγιάννης
Μαρία Κουγιουμτζή, Βασίλης Καραγιάννης Ένας εραστής της Τέχνης
Ο Π. Β. Πάσχος διά τον Β. Π. Καραγιάννη
Αντώνης Κάλφας, Ο λογοτέχνης και εκδότης του περιοδικού «Παρέμβαση» Βασίλης Καραγιάννης: Οφειλόμενος φόρος τιμής στις δύο όψεις ενός αμετανόητα βιβλιόφιλου
Άννα Κουστινούδη, Βασίλης Π Καραγιάννης: Επανεγγραφή με όρους δημιουργίας
Πάνος Θεοδωρίδης, Η ζωντανή Βιβλιοθήκη της Κοζάνης
Μάριος Κυπαρίσσης-Μώρος, Από την εσωτερική βραδυπορία στην ποιητική δημοσιογραφία Σημείωμα για την ποίηση του Βασίλη Π Καραγιάννη
Μάκης Καραγιάννης, Η γραμματική της ειρωνίας
Κατερίνα Κούσουλα, Παραλειπόμενα διευθυντικών εμβιώσεων απροσχημάτιστα κατατεθειμένωνΣτους λειμώνες των βιβλίων ΒΠΚ
Ηλίας Κεφάλας, Στη χιονισμένη Κοζάνη
Γεωργία Τριανταφυλλίδου, Επιλέγοντας τα προλογύδρια
Αντώνης Ν Παπαβασιλείου, «…την παρακείμενη της πόλεως πολίχνη…» Ήτοι, ο ΒΠ Καραγιάννης και η Λευκοπηγή Κοζάνης σε τέσσερα σπυριά σιτάρι
Έλσα Κορνέτη, Η παρατηρημένη πραγματικότητα στη γλώσσα της μνήμης ΒΠ Καραγιάννης: Ταξιδιωτικό στα βιβλία, μαθητεία στο ταξίδι (Παρέμβαση 2010)
Δήμητρα Β Καραγιάννη, Μεγαλώνοντας με την «Παρέμβαση»
Β Π Καραγιάννης, Φύλλα βιογραφικής χλόης

ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΠΟΙΗΤΗ ΣΩΤΗΡΗ ΣΑΡΑΚΗ
Βιογραφικό
Θεοδόσης Πυλαρινός, «Η ποίηση του Σωτήρη Σαράκη»
Γιάννης Κουβαράς, Στον αχό του χάους Δοκιμασίες και δοκιμές νοηματοδότησής του Σωτήρης Σαράκης, Στιγμή στο χάος, ποιήματα 1999-2010, εκδ, Κουκκίδα 2014
Χριστίνα Καραντώνη, Των μονολόγων λέξεις δειλές Ένας μονόλογος πάνω στους Μονολόγους του Σωτήρη Σαράκη
Κατερίνα Κούσουλα, Διεκδικώντας ταυτότητα ή Νυχτερινά δρομολόγια ζοφερής πραγματικότητας
Χρυσούλα Σπυρέλη, Το ποίημα του Σωτήρη Σαράκη για τον αρχαίο μάντη Μεγιστίαπρόκληση γιανέα συνομιλία
Γιώργος Χ Στεργιόπουλος, Σωτήρης Σαράκης, «Δάφνες επί ματαίω»
Μαρία Πολίτου, Ο ποιητικός «νεκρόδειπνος» του Σωτήρη Σαράκη «Απ' τα βαθιά της μνήμης ξεκινά η υλακή»
Αδημοσίευτα ποιήματα του Σωτήρη Σαράκη

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

Βαλεντίνη Χρ Καμπατζά, «Η ανάγνωση ενός βιβλίου ως μέσον διαφυγής από την οικονομική κρίση στην Ελλάδα· ο ρόλος των δημοσίων – δημοτικών βιβλιοθηκών» (μελέτη)
Λένα Παππά, Μηδέν, Η προσωπίδα (ποίηση)
Έρση Λάγκε, Συσκότιση (πεζό)
Γιάννης Βούρος, «Έγκλημα στον ηλεκτρικό» (πεζό)
Δημήτρης Α Δημητριάδης, Ενίοτε στον ύπνο μου, Σπασμένο κέλυφος ταξιδεύω (ποίηση)
Ασημίνα Ξηρογιάννη, Σκηνή από τη ραψωδία Ζ της Ιλιάδας, Με τον τρόπο του Μπρεχτ (ποίηση)
Κωνσταντίνος Π Προδρόμου, Ο κινηματογράφος (πεζό)
Στέργιος Μεχτίδης, Παραλία, Ενδεχόμενα, Η αλήθεια (ποίηση)
Πόπη Πασχαλίδου, Δάκρυ κεχριμπάρι (πεζό)
Φρειδερίκη Εξάρχου, Μελαγχολία, Γίγαντες, Μεταμόρφωση (ποίηση)
Μιχάλης Πάτσης, Η φωνούλα (ποίημα)
Άγγελος Βασιλείου Γιάνναρος, Ο κήπος μου (ποιήμα)

ΒΙΒΛΙΟ

Περικλής Τσελίκης: Ειρήνη Α. Δεντρινού, Τα Διηγήματα, Φιλολογική Επιμέλεια: Θεοδόσης Πυλαρινός, Εκδόσεις Νεοελληνική Βιβλιοθήκη, Ίδρυμα Κώστα και Ελένης Ουράνη, Αθήνα 2014
Ανθούλα Δανιήλ: Χρύσα Βλάχου, Εν ώρα λήθης, Εκδ. Θερμαϊ­κός 2013
Γρηγόρης Τεχλεμετζής: Ο από κάτω δρόμος στο βιβλίο Η ζωή στο δρόμο του Μιχάλη Πάτση/αυτοέκδοση/Αθήνα 2015
Δημήτρης Μπαλτάς: Μιχάλης Πάτσης, Καζαντζάκης και Ρωσία, Αθήνα 2013, σελ. 600
Πέτρος Γκολίτσης: Μια μετα-σαχτουρική ακουστική λάμψη. Η ποιήτρια Χριστίνα Καραντώνη. Χριστίνα Καραντώνη, Πάθη συμφώνων, Οι Εκδόσεις των Φίλων, 2014. Χριστίνα Καραντώνη, Κοινοτυπίες, εκδ. Πλέθρον, 1989
Σοφία Παπαχριστοφίλου: Καλλιόπη Εξάρχου: Μάχιμα χείλη, Εκδόσεις Σοκόλη, 2014

Παρασκευή, 19 Φεβρουαρίου 2016

ΠΕΘΑΝΕ Ο ΟΥΜΠΕΡΤΟ 'ΕΚΟ






Ο ιταλός φιλόσοφος και συγγραφέας Ουμπέρτο 'Εκο, πέθανε την Παρασκευή στην Ιταλία σε ηλικία 84 ετών.
Τον θάνατό του επιβεβαίωσε ο εκδότης του στο ιταλικό πρακτορείο ειδήσεων ANSA. Ο Εκο πέθανε στο σπίτι του, στο Μιλάνο και η αιτία του θανάτου δεν έγινε επίσημα γνωστή.
Ως σημειωτιστής, ο Εκο προσπαθούσε να ερμηνεύσει τους πολιτισμούς μέσω των συμβόλων -  όπως η γλώσσα, οι θρησκευτικές εικόνες, η μουσική, η κυκλοφοριακή σήμανση κλπ. 'Εγραψε πάνω από 20 βιβλία επί του θέματος και ήταν καθηγητής Σημειωτικής στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια, το αρχαιότερο πανεπιστήμιο της Ευρώπης.
Στο πρώτο μυθιστόρημά του, το "Ονομα του Ρόδου", που ήταν και η μεγαλύτερη εκδοτική επιτυχία του, ο 'Εκο συνδύασε την επιστήμη του με τη μεσαιωνική, αστυνομική πλοκή κι έγινε παγκοσμίως γνωστός. Το βιβλίο εκδόθηκε το 1980 κι έχει πουλήσει περισσότερα από 10 εκατομμύρια αντίτυπα σε περίπου 30 γλώσσες. Το 1986 έγινε ταινία από τον Ζαν Ζακ Αρνό, με πρωταγωνιστή τον Σον Κόνερι.
Ο Έκο γεννήθηκε στην Αλεσσάντρια του Πιεμόντε στις 5 Ιανουαρίου 1932. Από το 1975 έως το 2007 κατείχε την έδρα του Καθηγητή Σημειωτικής στο Πανεπιστήμιο της Μπολόνια και από το 1988 ήταν πρόεδρος του Διεθνούς Κέντρου Μελετών Σημειωτικής στο Πανεπιστήμιο του Σαν Μαρίνο.
«Θα μας λείψει η ματιά του στον κόσμο»
«Ο Ουμπέρτο Έκο, ένας από τους πιο διασημότερους διανοούμενους της Ιταλίας, είναι νεκρός», ήταν ο τίτλος στον ιστότοπο της εφημερίδας Corriere della Sera.
«Ο Ουμπέρτο Έκο υπήρξε μια σημαντική παρουσία στην ιταλική πολιτιστική ζωή των τελευταίων 50 ετών, αλλά το όνομά του παραμένει άρρηκτα συνδεδεμένο, σε διεθνές επίπεδο, με την τεράστια επιτυχία του μυθιστορήματός του Το όνομα του Ρόδου», συνεχίζει η Κοριέρε ντέλα Σέρα.
«Ο κόσμος έχασε έναν από τους σημαντικότερους ανθρώπους του σύγχρονου πολιτισμού», ανέφερε στον ιστότοπό της η Ρεπούμπλικα. «Θα μας λείψει η ματιά του στον κόσμο», συνέχισε.
Ο Ουμπέρτο Έκο και άλλα μεγάλα ονόματα της ιταλικής λογοτεχνίας είχαν αποφασίσει τον περασμένο Νοέμβριο να αποχωρήσουν από τον ιστορικό εκδοτικό οίκο Bompiani, ο οποίος εξαγοράστηκε πρόσφατα από τον οίκο Mondadori — της οικογένειας Μπερλουσκόνι — και να ενταχθούν σε έναν νέο, ανεξάρτητο οίκο, τον La nave di Teseo («Το πλοίο του Θησέα», αναφορά στον βασιλιά της Αθήνας της ελληνικής μυθολογίας).
Πολύγλωσσος, παντρεμένος με Γερμανίδα, ο Έκο είχε εξηγήσει πως ασχολήθηκε αργά με την λογοτεχνία διότι θεωρούσε τη συγγραφή μυθιστορημάτων ενασχόληση για παιδιά, κάτι «που δεν έπαιρνε στα σοβαρά».
Μετά Το όνομα του Ρόδου, ο Έκο δημοσίευσε μεταξύ άλλων Το εκκρεμές του Φουκώ (1988), Το νησί της προηγούμενης μέρας (1994), και τη Μυστηριώδη φλόγα της βασίλισσας Λοάνα (2004). Στο τελευταίο του μυθιστόρημα, Φύλλο μηδέν (2014), η πλοκή εκτυλίσσεται στον κόσμο του ιταλικού Τύπου τη δεκαετία του 1990.
Έγραψε παράλληλα δεκάδες δοκίμια, επιδεικνύοντας συχνά μια τάση εκλεκτικισμού, για τη μεσαιωνική αισθητική, την ποιητική του Τζέιμς Τζόις, τον Τζέιμς Μποντ, την ιστορία της ομορφιάς αλλά και της ασχήμιας.
Ο Έκο, που δεν έκρυβε ότι ανήκει στην αριστερά, ήταν κάθε άλλο παρά ένας συγγραφέας κλεισμένος σε γυάλινο πύργο. Συνέχιζε να γράφει τακτικά μια στήλη στο εβδομαδιαίο περιοδικό L'Espresso.
Η ευρύτητα του πνεύματός του δεν τον εμπόδιζε να εξετάζει με κριτική ματιά την εξέλιξη της σύγχρονης κοινωνίας. «Οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης έδωσαν το δικαίωμα να μιλάνε σε λεγεώνες ηλιθίων που άλλοτε δεν μίλαγαν παρά μόνο σε μπαρ, αφού είχαν πιει κανένα ποτήρι κρασί, χωρίς να βλάπτουν την κοινότητα. Τους αναγκάζαμε αμέσως να σωπάσουν, αλλά σήμερα έχουν το ίδιο δικαίωμα λόγου με ένα βραβείο Νόμπελ. Είναι η εισβολή των ηλιθίων», είχε πει, όπως υπενθύμισε η εφημερίδα Il Messaggero.
Internal Notes


ΠΗΓΗ :H KAΘHMEΡINH

Πέμπτη, 18 Φεβρουαρίου 2016

ΜΙΑ ΒΡΑΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΡΙΤΣΩΝΗ





          Ποιείν / Poiein.gr                                                            




"Μια βραδιά για τον Κώστα Ριτσώνη".






Polis Art Café, (Αίθριο Αρσακείου, Πεσμαζόγλου, 5),



 Κυριακή 21 Φεβρουαρίου στις 20:30
 Οι φίλοι του ποιητή, μεταφραστή και εκδότη Κώστα Ριτσώνη (1946- 2015) διοργανώνουν μια βραδιά τιμώντας τη μνήμη και το έργο του.

Συμμετέχουν με αλφαβητική σειρά:


Αλτής Γιώργος
Αντωνόπουλος Παναγιώτης
Αραβανής Σπύρος
Βουτυρόπουλος Νίκος
Καλογεροπούλου Έφη
Καρτάκης Γιώργος
Λάζαρης Νίκος
Λαλιώτης Βασίλης
Μητρογιαννόπουλος Νίκος
Μπασκόζος Γιάννης
Ξηρογιάννη Ασημίνα
Πολύμου Ευαγγελία
Σαββόπουλος Πάνος
Ψαρρού Ειρήνη

[ Ο κατάλογος των συμμετεχόντων θα είναι ανοικτός]

Y Φ Ε Γ Ν Η




ΥΦΕΓΝΗ: η [ουσ.] > ύφος + γνέθω. Ο τρόπος με τον οποίο ένα κείμενο «γνέθει» / δημιουργεί το λογοτεχνικό ύφος μέσω της πλοκής και των αφηγηματικών μεθόδων. Δηλώνεται και ως ιδιότητα του κειμένου π.χ. «Ο Ροϊδης έδωσε εξαιρετική σημασία στην υφέγνη της Πάπισσας Ιωάννας».
 

Αγαπητοί φίλοι
 

Οι συνεργάτες μου κι εγώ σας παρουσιάζουμε την Υφέγνη*  την πρώτη συνολική υπηρεσία επιμέλειας στον ελληνικό εκδοτικό χώρο.

Προσφέρουμε εξατομικευμένες υπηρεσίες επιμέλειας σε όλα τα στάδια της λογοτεχνικής διαδικασίας, από τη γραφή στην παραγωγή. 
 

Αναλαμβάνουμε την επιμέλεια από το χειρόγραφο (ολοκληρωμένο ή μη) έως το τελικό τυπογραφικό δοκίμιο και απευθυνόμαστε τόσο σε μεμονωμένους συγγραφείς, όσο και σε εκδότες.


Για οποιαδήποτε πληροφορία μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας
hyfegni@fairead.com

 
Παρακαλούμε να κοινοποιήσετε αυτή την ανακοίνωση σε φίλους, συναδέλφους και γνωστούς που πιθανόν ενδιαφέρονται.


ΧΡΗΣΤΟΣ  ΧΡΥΣΟΠΟΥΛΟΣ
 
==============================
 
 
Η ΥΦΕΓΝΗ* είναι η πρώτη συνολική υπηρεσία επιμέλειας που προσφέρεται στον ελληνικό εκδοτικό χώρο μέσω του FAIREAD και παρέχει εξατομικευμένες υπηρεσίες επιμέλειας σε όλα τα στάδια της λογοτεχνικής διαδικασίας (γραφή > παραγωγή). Αναλαμβάνουμε την επιμέλεια από το χειρόγραφο (ολοκληρωμένο ή μη) έως το τελικό τυπογραφικό δοκίμιο και απευθυνόμαστε τόσο σε μεμονωμένους συγγραφείς, όσο και σε εκδότες.

Ο βραβευμένος συγγραφέας Χρήστος Xρυσόπουλος αναλαμβάνει την  επιμέλεια περιεχομένου και τη συμβουλευτική συγγραφέων.

Η διορθώτρια Ελένη Ζαφειρούλη τη γλωσσική / τυπογραφική διόρθωση και επιμέλεια.
 

Η Λεωνή Θανασούλα την αόρατη γραφή (ghostwriting, κειμενογράφος - copywriter). H Λεωνή Θανασούλα είναι η πρώτη επαγγελματίας αόρατη συγγραφέας στην Ελλάδα. Επίσης, αναλαμβάνει τη συγγραφή ποικίλων κειμένων μη λογοτεχνικής φύσης και συγγραφική έρευνα.
 
Συνεργάτες, σύμμαχοι και συνοδοιπόροι του συγγραφέα

Κυριακή, 14 Φεβρουαρίου 2016

Παρουσίαση της "Οντισιόν" στο Polis art cafe (ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ 2)


Στο Polis art cafe (Πεσμαζόγλου 5 Αθήνα), στις 27 Νοεμβρίου 2015. Συγγραφέας: Ασημίνα Ξηρογιάννη. Ομιλητές: Kατερίνα Θεοδωράτου, Μαρία Σούμπερτ, Βασίλης Χατζηιακώβου. Διαβάζουν οι ηθοποιοί: Tάσος Ράπτης, Νατάσα Πασχάλη. Φωτογραφίες: Στράτος Προύσαλης. 

 https://www.youtube.com/watch?v=O1HWHjWuv3Q

http://ekdoseis.vakxikon.gr/%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%83%CE%B7-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%B9%CE%BF%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%BF-polis-art-cafe/














O ΓΑΜΟΣ /// ΜΑΡΚ ΣΤΡΑΝΤ /// ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ : ΑΣΗΜΙΝΑ ΞΗΡΟΓΙΑΝΝΗ



ΣΧΕΔΙΟ KΩΣΤΑΣ ΚΟΥΚΟΥΖΕΛΗΣ

O άνεμος έρχεται από αντίθετες πλευρές
ταξιδεύοντας αργά.

Αυτή κάνει στροφή  στον βαθύ αέρα.
Αυτός περπατά στα σύννεφα.


Αυτή ετοιμάζεται,
τινάζει τα μαλλιά της,

μακιγιάρει τα μάτια της,
χαμογελά.

O ήλιος  ζεσταίνει τα δόντια της,
η άκρη της γλώσσα της τα υγραίνει.

Αυτός βουρτσίζει τη σκόνη από το σακάκι του
και ισιώνει την γραβάτα του.

Αυτός καπνίζει.
Σύντομα θα συναντηθούν.

Ο άνεμος τους φέρνει πιο κοντά.
Xαιρετιούνται.

Πιο κοντά,πιο κοντά.
Αγκαλιάζονται.

Αυτή φτιάχνει το κρεβάτι.
Αυτός κατεβάζει το παντελόνι του.

Παντρεύονται
και κάνουν ένα παιδί.

Ο άνεμος τους οδηγεί 
σε διαφορετικές κατευθύνσεις.

Ο άνεμος είναι δυνατός,σκέφτεται αυτός
καθώς ισιώνει τη γραβάτα του.

Μου αρέσει αυτός ο άνεμος,λέει αυτή
καθώς φορά το φόρεμά της.


O άνεμος ξεδιπλώνεται.
Ο άνεμος είναι το παν γι' αυτούς.

(Από η συγκεντρωτική έκδοση ποιημάτων του Μάρκ Στράντ με τίτλο:
''COLLECTED POEMS)
Πρώτη δημοσίευση του ποιήματος




                                              
MAΡΚ  ΣΤΡΑΝΤ

Σάββατο, 13 Φεβρουαρίου 2016

TO VARELAKI ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ //// ΔΥΟ ΒΙΒΛΙΑ ΠΟΙΗΣΗΣ ΠΟΥ ΞΕΧΩΡΙΣΑΜΕ

 Γράφει η Ασημίνα Ξηρογιάννη




 

Από τα πράγματα στο όνομά τους



Ελένη Κόλλια

Γαβριηλίδης, 2014
62 σελ.

                     


        Η ποιήτρια Ελένη Κόλλια με καλά δομημένα ποιήματα πετυχαίνει να αγγίξει το Αόρατο και να ξυπνήσει τη συγκίνηση.Μέσα στη συλλογή συναντάμε Το Ποίημα ως Ολότητα .Το Ποίημα πάντα καλοδουλεμένο,καλά στοχευμένο ,λειτουργικό .Οι λέξεις συνδυασμένες με σοφία και σύνεση,σε βαθμό που να νιώθεις ότι είναι σωστή η οικονομία των πραγμάτων και ότι τίποτα δεν είναι περιττό.Ο ακυρωμένος έρωτας,αλλά κυρίως η μοναξιά συναντούν τον αναγνώστη,τον κοιτάνε καταπρόσωπο.Δεν είναι μελοδραματική η Κόλλια,οριοθετεί και οριοθετείται.Στοχάζεται και αναστοχάζεται για ''τα μέσα'' της πράγματα ,χαρίζοντάς του όμως μια καθολικότητα ''εξαρχής ορίζοντας τα ύδατα χωρικά της ουσίας και του πράγματος'' (Σχεδιασμός εξαρχής),καθώς και ''ψηλαφίζοντας το νόημα εκείνο/που σαν αίμα τραβάει το δρόμο του άφοβα''(Στις μέρες μου γίνονται θαύματα).Υπάρχει  μέσα της κάτι ανέγγιχτο που θέλει να το αγγίξουν.
Εξαιρετική δουλειά.



Δείγμα γραφής:



MH THΡΟΥΜΕΝΩΝ ΤΩΝ ΑΝΑΛΟΓΙΩΝ


Δεν υπάρχει απόσταση μεγαλύτερη
και πιο δύσβατη διαδρομή
από το χέρι ως το χαρτί.

Βγαίνω να περπατήσω βέβαια,

      αλλά

δεν υπάρχει δάσος σκοτεινότερο
και πέρασμα πιο στενό
από τα πράγματα ως τ' όνομά τους   

 
       


 *****








                                                                           


Εκτός εαυτού


Γιώργος Γκανέλης

Στοχαστής, 2015
62 σελ.



    'Εχω παρακολουθήσει την ποιητική πορεία του Γιώργου Γκανέλη.Μέσα στο έργο του υπάρχει πάντα η κοινωνική προέκταση και αναφορά.Το βλέμμα του πάνω στον κόσμο συνεχώς στραμμένο παρατηρεί τα πράγματα,τις καταστάσεις και καταθέτει σκέψεις,ιδέες ,προβληματισμούς ποιητικώ τω τρόπω,παίρνοντας την κατάλληλη απόσταση από το συναίσθημα.Οι στίχοι του δεν είναι αυτιστικοί ,ούτε επηρμένοι.Τα ποίηματά του έχουν απεύθυνση στον αναγνώστη,έχουν πρόσωπο κοινωνικό.Με την τελευταία του δουλειά νιώθω πως προχωρά περισσότερο.Δημιουργική ειρωνία.Λειτουργικές ανατροπές.Σοφία,αλήθεια,εξαιρετική οικονομία και  δόμηση των ποίημάτων  του.Όπως το ποίημα πρέπει να είναι:ούτε ''λίγο '',ούτε ''πολύ''.Και κυρίως να μην είναι μετέωρο,αόριστο,πληκτικό.Κάτι να έχει να πει.Το ''Εκτός Εαυτού έχει  π ο λ λ ά να πει.





Δείγμα γραφής:


ΘΕΑΤΡΙΚΟΙ ΡΟΛΟΙ



Ο άσχημος γελωτοποιός
Περίμενε τη βροχή
Για ν' αρχίσει να κλαίει.
Μετά έβγαλε τα παπούτσια του
Καβάλησε ένα μηχανάκι
Και με ταχύτητα ανέβαινε στον ουρανό.

Στο μεταξύ,έξω από το θέατρο
'Ενας φωτογράφος απαθανάτιζε τη σκηνή
Οι λασπωμένοι δρόμοι ζητούσαν αυτόγραφο
Το βρέφος που γεννήθηκε σήμερα
'Εμαθε να παίζει πιάνο.

Δεν είναι δικό μου το παιδί
Δεν ήμουν ποτέ παιδί
Αφήστε για λίγο τους ηθοποιούς
Να εκφραστούν ελεύθερα
Γιατί αν σταματήσει να βρέχει
Τους ρόλους τους
Θα τους υποδυθείτε εσείς.